28 września 2018

25. Międzynarodowa Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE 2017 - podsumowanie jubileuszowej edycji

Podziel się!

300 firm z Polski i 12 innych krajów wzięło udział w 25. edycji Wystawy, która odbyła się w dniach od 31 sierpnia do 2 września w Warszawie. Tegoroczne hasło – „Odetchnij zielenią” kierowało uwagę na dwa aspekty - wpływ roślin jakość powietrza i ten związany z odpoczynkiem wśród zieleni. Przesłanie znalazło swoje odzwierciedlenie w programie dla architektów krajobrazu i zarządzających zielenią oraz dla publiczności, a także w aranżacjach niektórych stoisk.

Szkółki zrzeszone w Związku stawiły się w gronie 62 firm. Stoiska zajęły 2/3 powierzchni hali nr 1.  Jak zawsze wyróżnione logotypami stowarzyszenia przykuwały uwagę przede wszystkim bogatym asortymentem, jakością materiału i staranną aranżacją. Pomysłowe stoiska to świetny patent na promocję przyciągają uwagę zwiedzających, są chętnie fotografowane i pokazywane w mediach. Rośliny, będące podmiotem i dominantą większości stoisk, były prezentowane w kontekstach: co warto zakupić do dalszej sprzedaży detalicznej, co proponować klientom w realizowanych ogrodach i co sadzić w mieście.
Wśród roślin, które znajdą zastosowanie w terenach zieleni i ogrodach prywatnych, przeważały krzewy ozdobne – liściaste i iglaste. Nie zabrakło drzew mocno pożądanych do nasadzeń w zieleni publicznej. Wyjątkowo licznie prezentowane były drzewka choinkowe – znak, że mamy do czynienie z „choinkową górką”. Na wielu stoiskach widoczne były zmiany w asortymencie – byliny i ozdobne trawy są już na liście produkcyjnej w dużej ilości gospodarstw szkółkarskich. Podobnie jak w poprzednich edycjach nie zawiedli się poszukujący roślin owocowych – nie tylko drzew i krzewów, ale też pnączy – były nawet winorośle ze wspaniałymi dojrzałymi gronami. Producenci już dawno zauważyli trend zmniejszania się powierzchni ogrodowej i „tarasowego ogrodnictwa” stąd oferta karłowych roślin także do donic, ale też roślin o jadalnych owocach do uprawy w pojemnikach. Dla samych wystawców, ale również odwiedzających targi szkółkarzy, godną uwagi była oferta młodych roślin do dalszej produkcji i nowe odmiany.
Zagraniczne szkółki obecne na tegorocznej edycji to blisko 50 szkółek przede wszystkim z Holandii, Belgii, Niemiec, Danii i Francji. W obecnym po raz drugi sektorze florystycznym Flower Expo Polska wzięło udział tym razem mniej firm – 43 (wobec 70 w ubiegłym roku). Ten spadek tłumaczą dwa powody – pierwszy – dramatyczna, nagła śmierć pomysłodawcy FEP – Nico de Jager w lutym tego roku oraz redukcja obecności firm kolumbijskich (w ubiegłym roku było ich ponad 20). Jednakże zaprezentowane na podobnej do ubiegłorocznej powierzchni stoiska były ciekawe, bogate, a program wydarzeń i pokazów dużo lepszy od ubiegłorocznego. Zaproszono utytułowanych mistrzów florystyki z Polski, Rosji, Estonii i Holandii. Odbyło się też doroczne spotkanie międzynarodowej organizacji zajmującej się handlem kwiatami – Union Fleurs – po raz pierwszy w Polsce. Dla właścicieli kwiaciarni przygotowano warsztaty z metamorfozy kwiaciarni i pokazy trendów. Po raz kolejny odwiedzający mogli zobaczyć tak szeroką i międzynarodową ofertę kwiatów ciętych, doniczkowych, dekoracji i akcesoriów florystycznych.

Greenery – debiutująca na ZIELEŃ TO ŻYCIE platforma hurtowej sprzedaży roślin, zajęła drugą połowę Hali 4 – 1800 m2. Na tej przestrzeni organizatorzy stworzyli showroom, gdzie można było zobaczyć i zamówić rośliny z wszystkich najważniejszych kategorii roślin do ogrodu, na tarasy i balkony oraz do wnętrz. Platforma dedykowana jest do odbiorców branżowych – głównie centrów ogrodniczych. Do pierwszej edycji zgłosiło się blisko 30 dostawców. Pozostałą powierzchnię roślinami wypełniła spółka organizująca – której właścicielem jest Marzena Bartosiewicz. Projekt wzbudził bardzo duże zainteresowanie branżowych odbiorców. Tłumnie odwiedzali tę halę by zobaczyć jak to wygląda, jak działa i czy warto się dołączyć (producenci) lub coś kupić (sklepy). Greenery planuje kilka do kilkunastu sesji w roku. Szczegóły funkcjonowania najlepiej uzyskać kontaktując się bezpośrednio z organizatorem http://greenery-b2b.pl/, a najbliższa sesja sprzedażowa odbędzie się 14-17 listopada w siedzibie Greenery.

Technika, pielęgnacja i dekoracje 
Wystawcy pokazali  także rozwiązania techniczne – maszyny, urządzenia, technologie do produkcji roślin i pielęgnacji terenów zieleni. Dekoracje i wyposażenie ogrodu prezentowane na Wystawie to donice, ozdobne osłony i podpory pod rośliny, zadaszenia, meble ogrodowe, systemy zielonych dachów lub ścian oraz materiały na nawierzchnie i akcesoria do dekoracji. Nie zabrakło oferty nawozów, podłoży, środków do pielęgnacji i drobnych narzędzi. Dla profesjonalistów interesująca była oferta doniczek produkcyjnych, opakowań, oprogramowania i rozwiązań wspierających produkcję i logistykę. Bogatą ofertę książek, poradników i czasopism przedstawiły wydawnictwa.

Goście targów
Targi odwiedziło łącznie 16 860 gości, w tym 7037 profesjonalistów z 40 krajów. To o 8,5% więcej niż w ubiegłym roku (2016).

GŁÓWNE GRUPY BRANŻOWYCH GOŚCI:

• Projektowanie/urządzanie terenów zieleni - 24,18% - podobnie jak w ub. roku

• Szkółka/produkcja roślin - 23,58% - poziom podobnie jak w ub. roku

• Centrum ogrodnicze/market/sklep - 18,96 - analogicznie

• Florystyka/dekoracje - 9,63% - więcej o 1,5%

• Edukacja (uczelnia, instytucja, szkoła i inne) - 8,29% - analogicznie

• Produkcja, dystrybucja sprzętu, wyposażenia ogrodniczego - 6,79% - więcej niż w 2016

• Administracja /urząd - 5,73% - więcej

• Media/reklama/promocja - 2,84% - analogicznie

60% branżowych gości to właściciele i menadżerowie – osoby podejmujące kluczowe decyzje w swoich firmach. Zagraniczni goście to ponad 10% branżowych gości. 66% z nich przyjechało z Europy Wschodniej – Ukrainy, Rosji, Białorusi, Litwy, Łotwy, Estonii. Wśród odwiedzających byli także klienci ze Słowacji, Czech, Rumunii, Bułgarii, Mołdawii, a także z tak odległych krajów jak: Indie, Chiny czy RPA.

Konferencje i seminaria dla profesjonalistów
Ponad 900 osób uczestniczyło w  towarzyszących Wystawie konferencjach i seminariach zorganizowanych w ramach Wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE:

· 260 urzędników i projektantów z 82 miast i gmin całej Polski w 18 edycji Ogólnopolskiej Konferencji MOCNO ZIELONE MIASTO.

· 204 właścicieli i menadżerów w Konferencji CENTRUM OGRODNICZE,

· 78 projektantów w DNIU ARCHITEKTA KRAJOBRAZU, którego gościem specjalnym była brytyjska architekt krajobrazu Ann-Marie Powell,

· 162 osoby w WIEDZY DLA PRODUCENTÓW – cyklu otwartych prezentacji dla  szkółkarzy i ogrodników

· 25 architektów krajobrazu było uczestnikami warsztatów dla projektantów, które prowadziła Ann-Marie Powell

Greenery – platforma hurtowej sprzedaży roślin – 1710 osób zostało zarejestrowanych jako zwiedzający tej części.

W ramach Flower Expo Polska odbyły się seminaria dla florystów (średnia frekwencja 40 osób) oraz pokazy mistrzów florystyki –  uczestnictwo od 50 do 100 osób na jednym pokazie (codziennie 3-4 pokazy).

Wycieczka dziennikarzy

· Gabriele Friedrich (Niemcy) - redaktor „Deutsche Baumschule“

· Arnost Jílek (Republika Czeska) - redaktor naczelny  „Zahradnictvi”

· Andrey Lysikov (Federacja Rosyjska) - freelancer „Landszaftnyj Dizajn”, „Na daczie”, własny fanpage Facebook z 4424 osobami obserwującymi, blog www.delenka-club.ru

· Elisabetta Sari (Włochy)- freelancer „Acer”, www.planteria.eu www.sarilandscape.com

· Swietłana Wołkowa (Ukraina) - redaktor naczelny „Nieskucznyj Sad”, gardenindustry.org

· Ann Richardson (Szwecja) - redaktor naczelna “Viola”

· Isabele Cordier (Francja) - freelancer, „Lien Horticole”

· Andreas Henk (Niemcy) - freelancer portal Gabot

· Frank van Suchtelen (Holandia) - freelancer, „BloomenBollen”, „Boomkwekerij”

Dziennikarze odwiedzili 2 szkółki ze związku – szkółki Państwa Sutkowskich w Sinołęce i Szkółki Daglezja w Rykach. Przewodnikiem była Alicja Cecot. Ponadto dziennikarze zobaczyli wieczorną Warszawę nad Wisłą (nowe bulwary nad Wisłą, ogród na dachu biblioteki UW). Zostali też zaproszeni na wspólną kolację z przedstawicielami zarządu ZSzP (prezes Wojciech Wróblewski i Katarzyna Łazucka-Cegłowska oraz prezes APZ Agnieszka Żukowska). Pierwszy dzień targów – 31 sierpnia spędzili na targach, wieczorem wzięli udział w jubileuszowym bankiecie w Hotelu Hilton.

Jubileuszowy Wieczór Wystawców
Odbył się w Hotelu Hilton. 465 gości bawiło się w pięknej sali przy świetnej muzyce na żywo. Atmosferę podgrzewały egzotyczne tańce w wykonaniu pięknych tancerek. Niespodzianką była część oficjalna poprowadzona przez Maję Popielarską (TVN) i Marka Jezierskiego (TVP1) oraz wręczenie pamiątkowych statuetek dla szczególnie zasłużonych wystawców, którzy przyczynili się do rozwoju wystawy – zarówno ci z bardzo długim stażem jak i ci, którzy od lat ją wspierają swoim zaangażowaniem – szkółki, firmy techniczne oraz dziennikarze.

 Program dla publiczności

•   INSPIRACJE DO OGRODU – 7 inspirujących, różnorodnych i dobrze przygotowanych pokazów i wykładów, przedstawionych przez charyzmatycznych prelegentów (np. Katarzyna Bellingham), stąd tak duże zainteresowanie i wysoka frekwencja,

•   BONSAI SHOW – wystawa ponad 60 drzew bonsai, otwarte pokazy ich tworzenia, warsztaty i prezentacje kultury i sztuki japońskiej,

•   warsztaty – OGRÓD W SZKLE i ROŚLINNA BIŻUTERIA – zorganizowane w ramach spotkania blogerów,

•   POKAZY FLORYSTYCZNE (Flower Expo) – świetni floryści na wysokim poziomie, a w sobotę BITWY KWIATOWE – tworzenie kompozycji przy udziale publiczności,

• KIERMASZ ROŚLIN – 11 uczestników, różnorodny asortyment, duże zainteresowanie profesjonalnych i hobbystycznych gości wystawy,

• OGRÓD POKAZOWY – spełnił 3 cele: organizacja przestrzeni wejściowej, strefy wypoczynku, oprawy wizualnej wejścia.

Konkursy towarzyszące wystawie budzą zawsze emocje i przyciągają oprócz samych wystawców także odwiedzających i obserwatorów.

ZIELONY LAUR został przyznany dla produktu Katalog roślin 2017-2018 zgłoszony przez Szkółkę Clematis Źródło Dobrych Pnączy.
Wyróżnienie otrzymała Jabłoń wieloodmianowa zgłoszona przez Hurtownię Szkółkarską J.Z.W. CUR

KONKURSIE ROŚLIN NOWOŚCI przyznano następujące medale:

ZŁOTY MEDAL otrzymała Tawułka - Astilbe COLOR FLASH 'Beauty of Ernst' 
zgłoszona przez: OGRODY O ZIELONYCH PROGACH – Szkółka Bylin, Przemysław Godlewski

SREBRNE MEDALE przyznano dwa dla:
Powojnik Clematis ‘Taiga’ PBR
zgłaszający: CLEMATIS Źródło Dobrych Pnączy
oraz Zadrzewnia okazała Diervilla ×splendens DIVA 'El Madrigal' PBR
zgłaszający: Szkółki KUROWSCY

BRĄZOWY MEDAL trafił do Szkółki Krzewów Ozdobnych Jolanty i Jana NOWACZYK
za Cyprysik Lawsona Chamaecyparis lawsoniana ‘Karaca’

WYRÓŻNIENIA otrzymały Budleja Buddleja Pink Micro Chip' zgłoszona przez Szkółkę Krzewów Ozdobnych Bogdan HAJDROWSKI
oraz Żylistek Deutzia YUKI CHERRY BLOSSOMPBR zgłoszony przez: PEPINIERES MINIER – Minier Solutions PRO

WYRÓŻNIENIE DZIENNIKARZY otrzymał Dereń Cornus VENUS ® PBR
zgłoszony przez Szkółkę Drzew i Krzewów FRYSZKOWSCY

Media
102 dziennikarzy i pracowników mediów akredytowanych na wystawie.

Najważniejsze efekty medialne już odnotowane to:

· zapowiedź i zaproszenie na wystawę w „Rok w ogrodzie” - 26 sierpnia

· zapowiedź i zaproszenie w „Pytaniu na śniadanie” TVP2 - 28 sierpnia

· Polskie Radio Program 1 – zaproszenie na wystawę - 31 sierpnia

· relacja i zaproszenie w programie „Agrobiznes” TVP1 - 31 sierpnia

· informacja w głównym wydaniu „Wiadomości” TVP1 - 31 sierpnia

· relacja i zaproszenie w „Kurierze Warszawskim” TVP3 - 1 września

· relacja w „Rok w Ogrodzie” – 9 września

· relacje na FB – dziennikarze polscy i zagraniczni

· relacje blogerów.

Listę publikacji na bieżąco uzupełniamy i umieszczamy na stronie internetowej wystawy. Warto podkreślić, że zaproszeni dziennikarze zagraniczni w dużej mierze już zamieścili swoje relacje na blogach, swoich fanpage’ach, ale przede wszystkim w pismach, dla których pracują. Dotychczasowe publikacje zagraniczne: Taspo (Niemcy), gabot.de (Niemcy) BloomenBollen (Holandia), Union Fleurs – raport ze zgromadzenia ogólnego organizacji, które odbyło się podczas FLOWER EXPO POLSKA i ZIELEŃ TO ŻYCIE 1 września – w formie biuletynu rozesłanego do wszystkich organizacji członkowskich na świecie.

Wystawa była też reklamowa w TV przy pomocy spotów reklamowych. Spoty sponsorskie – ukazały się w TVP 1, TVP 2 i TVP3 od 27 do 31 sierpnia m.in. przy: BBC w Jedynce, „Pytanie na śniadanie”, „Pogoda Flesz”, „Agropogoda” oraz przy programach informacyjnych „Kuriera Warszawskiego”.

Wystawa pokazała nowe produkty, trendy i możliwości. Pozwoliła zobaczyć rozwiązania, pomysły, nowości, a także nisze, które warto zasiedlić lub rozwinąć. Umożliwiła tysiące spotkań i rozmów ludzi zaangażowanych zarówno w „zielony biznes” jak i tych, którzy czerpią z jego bogactwa – właścicieli ogrodów i pasjonatów, corocznie tłumnie odwiedzających Wystawę.