12 września 2016
2016 - EXPO XXI
24. Międzynarodowa Wystawa „ZIELEŃ TO ŻYCIE” 2016 - podsumowanie
24. Międzynarodowa Wystawa „ZIELEŃ TO ŻYCIE” odbyła się w Warszawie w dniach 1-3 września w Warszawie w EXPO XXI. Hasło tegorocznej edycji to ,,Ogród – pierwsza klasa” – nawiązujące do wiedzy i jakości jako wartości niezbędnych w rozwoju idei dobrego ogrodu.
W targach wzięło udział 325 firm z 17 krajów. Firmy krajowe stanowiły 2/3 wystawców. Najwięcej zagranicznych firm reprezentowało Holandię, Belgię, Niemcy, Danię i Francję.
W debiutującym na targach sektorze florystycznym wzięło udział blisko 70 firm z kilku kontynentów – Ameryki Południowej, z bardzo liczną grupą z Kolumbii (ponad 20 firm), Afryki (Kenia, Uganda, RPA), Azji – firmy z Chin, Tajlandii i Europy z Holandią na czele. Dzięki współpracy i połączeniu branży odbiorcy targów zyskali pełną ofertę w zakresie roślin
i produktów do ogrodu i terenów otwartych oraz do dekoracji wnętrz. Po raz pierwszy
w Polsce zobaczyć można było tak szeroką i międzynarodową ofertę kwiatów ciętych, doniczkowych, dekoracji i akcesoriów florystycznych. Prezentację wzbogaciły pokazy mistrzów florystyki, prezentacje i konkursy szkół florystycznych.
Goście targów
Targi odwiedziło 17 468 gości w tym 6 867 profesjonalistów. To o 8,5% więcej niż
w ubiegłym roku (2015). Klienci zawodowo zainteresowani ofertą prezentowaną na targach to: producenci roślin, kupcy i zarządzający placówkami handlowymi, architekci krajobrazu, wykonawcy i specjaliści samorządowi zajmujący się zielenią publiczną, a także floryści, właściciele kwiaciarń, hurtownicy oraz dostawcy techniki ogrodniczej, produktów i usług. Zagraniczni zwiedzający przyjechali z ponad 40 krajów. Najliczniejsze grupy gości dotarły
z Ukrainy, Litwy, Białorusi, Rosji, Holandii, Finlandii, Niemiec i Belgii. Wśród odwiedzających byli także klienci z tak odległych krajów jak: Kazachstan, Japonia, Nigeria, RPA. Liczni byli goście z bliskiego sąsiedztwa: Słowacji, Czech, Węgier, Bułgarii, Mołdawii. Ponad 60% branżowych gości to osoby decyzyjne – właściciele firm i menadżerowie podejmujący ważne decyzje w firmach.
Siła różnorodności
Po raz kolejny warszawskie EXPO za sprawą „Zieleń to życie” zakwitło i stało się centrum spotkań branży ogrodniczej. Ponad 2/3 wystawców czyli 200 firm eksponowało rośliny. To niewątpliwe największy przegląd roślin w Polsce i Europie Środkowej. Różnorodność
i skala oferty to najważniejsza wartość prezentacji na warszawskiej wystawie. Hale targowe wypełnione zostały roślinami, które w kolejnym sezonie zobaczymy w handlu –
w sklepach, centrach ogrodniczych, kwiaciarniach. Wśród roślin, które znajdą zastosowanie w terenach zieleni i ogrodach prywatnych, przeważały krzewy ozdobne – liściaste i iglaste. Nie zabrakło drzew, tak pożądanych do nasadzeń w zieleni publicznej oraz drzewek choinkowych wzbogacających ofertę handlową sklepów. Na wielu stoiskach zachwycało bogactwo bylin i traw – atrakcyjnych o tej porze roku i tak chętnie sadzonych zarówno
w małych założeniach jak i w terenach zieleni. Szkółkarze i ogrodnicy mogli zapoznać się
z ofertą młodych roślin do dalszej produkcji i oczywiście nowości. W asortymencie wystawców wyraźnie widoczny był także trend powrotu do amatorskiej uprawy owoców, ziół czy warzyw. Stąd bogaty przegląd krzewów i drzew owocowych, oraz pnączy o jadalnych owocach czy zestawów do tarasowej lub domowej uprawy, łącznie z prezentacją gotowych już przetworów. Wyraźnie widoczny był także rozwój oferty bylin – obecnych na wielu stoiskach oraz cebul, których termin sadzenia przypada na jesień. Stoiska zakomponowano
w przemyślany i atrakcyjny sposób, eksponując nowości, czy też idee – choćby związane
z hasłem targów „Ogród pierwsza klasa”. Wiele aranżacji stoisk to gotowe pomysły, które można przenieść do własnego ogrodu, na taras czy balkon.
Technika, pielęgnacja i dekoracje
Wystawcy pokazali także rozwiązania techniczne – maszyny, urządzenia i technologie do produkcji roślin, pielęgnacji terenów zieleni. Dekoracje i wyposażenie ogrodu prezentowane na Wystawie to donice, ozdobne osłony i podpory pod rośliny, zadaszenia, meble ogrodowe, systemy zielonych dachów lub ścian oraz wygrodzeń, materiały na nawierzchnie, kruszywa, gabiony i akcesoria do dekoracji. Nie zabrakło oferty zestawów do oczek wodnych i stawów, wyposażenia ogrodowej strefy relaksu i grillowania. Profesjonalistów interesowały także systemy opakowań, oprogramowanie i rozwiązania wspierające logistykę. Odwiedzający korzystali także z bogatej propozycji wydawnictw specjalistycznych.
Tak szeroka prezentacja i możliwość spotkania w jednym miejscu specjalistów i ekspertów to niewątpliwie impuls dla branży – kupców, projektantów, firm wykonawczych, dekoratorów, specjalistów z sektora zieleni publicznej. To zawsze mocna dawka pomysłów, informacji, rozwiązań i oczywiście kontaktów.
Program
Konkursy towarzyszące wystawie budzą zawsze emocje i przyciągają oprócz samych wystawców także odwiedzających i obserwatorów. Rozstrzygnięto także jedyny w Polsce, prestiżowy Konkurs ROŚLIN NOWOŚCI. Spośród 28 zgłoszonych roślin jury wyłoniło 6 medalistów i 2 wyróżnienia. W tym roku także media przyznały swoją nagrodę - dziennikarze krajowych i zagranicznych magazynów ogrodniczych, zarówno branżowych, jak i hobbistycznych, skierowanych do szerokiego grona odbiorców miłośników roślin oddali swój głos mailowo.
ZŁOTY MEDAL
Miskant chiński ‘Memory’ ze szkółki DAGLEZJA Artur Maj Szkółka Roślin Ozdobnych
SREBRNY MEDAL:
Judaszowiec kandyjski ‘Pink Pom Poms’ze szkółki OLSZEWSCY
Wierzba smukłoszyjkowa ‘Mt Aso’ze Szkółki SZMIT
Berberys thunberga ‘Orange Ice’ ze Szkółki Roślin Ozdobnych WAŻYŃSCY
BRĄZOWY MEDAL:
Perukowiec podolski ‘Lilla’ ze szkółki PEPINIERES MINIER
Sosna hakowata ‘Billabong’ze Szkółka Krzewów Ozdobnych Jolanta i Jan NOWACZYK
WYRÓŻNIENIA:
Róża BLUSH PIXIE® ‘Bozbluspix’ ze szkółki LEJA Sp. z o.o. Sp. k.,
Kolcowój szkarłatny AMBER SWEET GOJI®ze szkółki CLEMATIS Źródło Dobrych Pnączy
WYRÓŻNIENIE DZIENNIKARZY:
Wierzba smukłoszyjkowa ‘Mt Aso’ zgłoszona przez Szkółkę SZMIT
W ramach konkursu o nagrodęZIELONY LAUR oceniano produkty, technologie dla szkółkarstwa, ogrodu i terenów zieleni oraz koncepty sprzedażowe.
Międzyresortowe jury przyznało:
ZIELONY LAUR za produkt dla szkółkarstwa otrzymała firma: Geo Polska Sp. z o. o. za produkt - Folie Plastika Kritis serii EVO2®
ZIELONY LAUR za koncept marketingowy Jury przyznało szkółce: Piotr Kość Szkółki od 1965
za kolekcję roślin „in your PATIO” od berry&morreTM.
WYRÓŻNIENIE otrzymała firma: PPHU GARDEN SERWIS TOMASZ PECYNA za produkt - CDF AQUA – mikroprocesorowy dozownik CO2 i O2
Wystawcy zaprezentowali nowe odmiany, zarówno polskich hodowców, jak i dostępne
w Polsce kreacje zagranicznych ogrodników. Wartością warszawskiego konkursu jest to, że zgłaszane do niego rośliny są odpowiednie do chłodniejszej strefy klimatycznej, w jakiej leży Polska i kraje za jej wschodnią i północną granicą. Najlepsze aranżacje stoisk uhonorowano WAWRZYNAMI.
Wystawa pokazała nowe produkty, trendy i możliwości. Pozwoliła zobaczyć rozwiązania, pomysły, nowości, a także nisze, które warto zasiedlić lub rozwinąć. Umożliwiła tysiące spotkań i rozmów ludzi zaangażowanych zarówno w „zielony biznes”, ale też tych którzy czerpią z jego bogactwa – właścicieli ogrodów i pasjonatów, corocznie tłumnie odwiedzających Wystawę.
Kolejna edycja Wystawy 25. ZIELEŃ TO ŻYCIE już za rok!
31 sierpnia - 2 września 2017 r. w EXPO XXI WARSZAWA
ZAPRASZAMY!