10 września 2015
23. Międzynarodowa Wystawa "ZIELEŃ TO ŻYCIE" 2015 - podsumowanie
23. Międzynarodowa Wystawa „ZIELEŃ TO ŻYCIE” 2015 - podsumowanie
23. edycja Międzynarodowej Wystawy „ZIELEŃ TO ŻYCIE” odbyła się w Warszawie w dniach 3 - 5 września (czwartek – sobota). Dwa pierwsze dni skierowane były do profesjonalistów. Sobota przyciągnęła pasjonatów, poszukiwaczy ogrodowych nowości i trendów oraz wszystkich zainteresowanych ogrodami i roślinami.
W wystawie wzięły udział 263 firmy z Polski i 12 innych krajów: Białorusi, Belgii, Chin, Danii, Francji, Holandii, Litwy, Niemiec, Rosji, Słowacji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Największą grupę wystawców zagranicznych stanowiły firmy z Holandii (22), Niemiec (11) i Belgii (10).
Targi odwiedziło blisko 16 000 gości, z czego 6 317 stanowili profesjonaliści. To o ponad 7% więcej niż w ubiegłym roku (2014). Klienci zawodowo zainteresowani ofertą prezentowaną na targach to: producenci roślin, dostawcy techniki ogrodniczej, produktów i usług, kupcy i zarządzający placówkami handlowymi, architekci krajobrazu, wykonawcy i specjaliści samorządowi zajmujący się zielenią publiczną, floryści, leśnicy. Zagraniczni zwiedzający przyjechali z 36 krajów. Najliczniejsze grupy gości dotarły z Ukrainy, Litwy, Rosji, Białorusi, Holandii, Belgii i Niemiec. Wśród odwiedzających byli także klienci z tak odległych krajów jak: Kazachstan, Kirgizja, Japonia, czy bliscy sąsiedzi ze: Słowacji, Czech, Węgier, krajów skandynawskich i bałkańskich z Turcją włącznie. Ponad 70% branżowych gości to osoby decyzyjne – właściciele i menadżerowie podejmujący kluczowe decyzje w swoich firmach.
Po raz kolejny warszawska wystawa kwitła – dosłownie i w przenośni. Wystawcy przygotowali ciekawą i różnorodną ofertę i pokazali ją w sposób, który jeszcze długo pozostanie w pamięci odwiedzających. W jednym miejscu spotkali się uczestnicy różnych sektorów ,,zielonej branży”, a także konsumenci żądni nowych informacji, inspiracji i tej szczególnej atmosfery jaka towarzyszy wystawom ,,ZIELEŃ TO ŻYCIE”.
23. edycja pełna była wydarzeń. Pokazała nowe produkty, trendy i możliwości. Pozwoliła zobaczyć rozwiązania, pomysły, nowości, a także nisze, które warto zasiedlić lub rozwinąć. Umożliwiła tysiące spotkań i rozmów ludzi zaangażowanych zarówno w ,,zielony biznes”, ale też tych którzy czerpią z jego bogactwa – właścicieli ogrodów i pasjonatów, corocznie tłumnie odwiedzających Wystawę.
Obudź emocje! – tegoroczne hasło Wystawy realizowało się każdego dnia – zarówno w warstwie wydarzeń, takich jak rywalizacje konkursowe, spotkania z wyjątkowymi gośćmi, czy też pomiędzy samymi wystawcami i odwiedzającymi ich klientami, uczestnikami konferencji, seminariów czy pokazów. Emocje pojawiały się także w sferze wizualnej – wyjątkowo widowiskowe stoiska, nowości, pomysły i inspirujące rozwiązania to kolejna wartość wystawy.
• ZIELEŃ TO ŻYCIE – siła roślin •
Rośliny to najbardziej widoczny sektor i wyróżnik „ZIELEŃ TO ŻYCIE”. Pokazywane w znakomitym momencie atrakcyjności, w bogactwie asortymentu dostępnego na rynku z liczną prezentacją nowości - pozwalają na rozeznanie co warto wprowadzić do oferty i czym zainteresować klientów. W tegorocznej edycji rośliny prezentowało 60% wystawców – ponad 150 firm z kraju i zagranicy. Dominowała oferta drzew i krzewów ozdobnych w standardach przeznaczonych do sprzedaży hurtowej, detalicznej czy realizacji inwestycji.
Prezentowano także drzewa do nasadzeń publicznych oraz przeznaczone do dużych prywatnych inwestycji. Producenci roślin znaleźli bogatą ofertę sadzonek i młodych roślin do dalszej produkcji, w tym liczne mało znane odmiany lub nowości. W ofercie wystawców wyraźnie widoczny był także trend powrotu do amatorskiej uprawy owoców, ziół czy warzyw. Stąd bogaty asortyment krzewów i drzew owocowych, oraz pnączy o jadalnych owocach czy zestawów do tarasowej lub domowej uprawy. Prezentowano także różnorodny wybór bylin i ozdobnych traw, a także cebul, kłączy i nasion. Wyraźnie widoczna była oferta związana ze świętami Bożego Narodzenia – choinki i inne drzewka do dekoracji.
• Wystawcy •
Większość wystawców stanowiły firmy z Polski. Zagraniczni uczestnicy targów to 61 firm – w tym 44 szkółki i dystrybutorzy roślin. Najliczniejszą grupę wystawców z Polski tworzyli szkółkarze zrzeszeni w Związku Szkółkarzy Polskich, który jest współorganizatorem Wystawy. W sektorze techniki i technologii ogrodniczych obecne były firmy prezentujące nawozy, podłoża, środki ochrony roślin, tunele i systemy szklarniowe, maszyny i narzędzia przeznaczone do prac w szkółkarstwie, ogrodnictwie i terenach zieleni, systemy nawadniania, doniczki, akcesoria do produkcji roślin, technologie ułatwiające pakowanie, transport, ekspozycję, promocję i sprzedaż produktów ogrodniczych. Wystawcy oferowali również produkty do pielęgnacji ogrodu, a także oprogramowanie do projektowania.
Dekoracje i wyposażenie ogrodu prezentowane na tegorocznej Wystawie to oferta donic, ozdobnych osłon, podpór pod rośliny, zadaszeń, mebli ogrodowych, systemów na zielone dachy lub ściany, płotów i wygrodzeń, materiałów na nawierzchnie i kruszyw, akcesoriów do dekoracji. Nie zabrakło oferty systemów do oczek wodnych i stawów, wyposażenia ogrodowej strefy relaksu i grillowania, placów zabaw. W targach wzięły udział liczne wydawnictwa oferujące fachową prasę i tą skierowaną do amatorów, a także prezentujące książki o tematyce ogrodowej.
• Program Wystawy •
Konkursy towarzyszące wystawie przyciągnęły zarówno wystawców, odwiedzających jak i obserwatorów. W ramach konkursu o nagrodę ZIELONY LAUR – poza produktami i technologiami dla ogrodu i terenów zieleni po raz pierwszy oceniane były koncepty sprzedażowe.
Rozstrzygnięto także jedyny w Polsce, prestiżowy Konkurs ROŚLIN NOWOŚCI. W tegorocznej edycji 25 zgłoszonych odmian oceniało międzynarodowe Jury. Wystawcy zaprezentowali nowe odmiany, zarówno polskich hodowców, jak i dostępne w Polsce kreacje zagranicznych ogrodników. Wartością warszawskiego konkursu jest to, że zgłaszane do niego rośliny są odpowiednie do chłodniejszej strefy klimatycznej, w jakiej leży Polska i kraje za jej wschodnią i północną granicą.
Kolejne konkursy, jakie odbyły się w ramach wystawy to: najlepsze aranżacje stoisk uhonorowane WAWRZYNAMI oraz konkurs dla projektantów na aranżację przestrzeni przed wejściem do domu czyli PRZEDOGRÓDKA.
Program Konferencji i seminariów dla profesjonalistów odbywających się podczas ,,ZIELEŃ TO ŻYCIE’’ kierowany jest do konkretnych grup odbiorców. Aktualna problematyka, wiedza ekspertów, informacje, na których wyszukanie czy usystematyzowanie na co dzień brakuje czasu oraz możliwość dyskusji to podstawowe atuty organizowanych w ramach wysatwy spotkań. Konferencja ,,ZIELONE MIASTO – w poszukiwaniu tożsamości” dotycząca zieleni publicznej, odbywająca się pierwszego dnia zgromadziła ponad 100 specjalistów zajmujących się zielenią publiczną. W ramach seminarium ,,Wiedza dla producentów” skierowanego do szkółkarzy i ogrodników blisko 150 osób, które uczestniczyło w wykładach zapoznało się z praktyką i najnowszymi rozwiązaniami z zakresu biologicznej i chemicznej ochrony roślin, oprogramowaniem wspierającym zarządzanie oraz problematyką formowania roślin.
Duże zainteresowanie właścicieli i pracowników centrów ogrodniczych wzbudził wykład dotyczący pielęgnacji roślin w punkcie sprzedaży. Prelegentka Katarzyna Łazucka- Cegłowska przedstawiła mnóstwo praktycznych informacji i sposobów radzenia sobie z problemami utrzymania roślin w dobrej kondycji w punkcie sprzedaży.
Gościem specjalnym seminarium ,,CENTRUM OGRODNICZE – zarządzanie aktywami” była brytyjska konsultantka Eve Tigwell, doradzająca od 30 lat placówkom handlowym w Europie i poza nią. Jej wykład przyciągnął ponad 100 przedstawicieli centrów ogrodniczych. Eve Tigwell przedstawiła szereg rozwiązań, które pozwalają na efektywne zarządzanie aktywami prowadzące do zwiększenia zysku.
Martha Schwartz – światowej klasy gwiazda architektury krajobrazu i kreowania przestrzeni była gościem DNIA ARCHITEKTA KRAJOBRAZU w sobotę 5 września, na które przybyło 200 osób. Poprzedzające spotkanie z gwiazdą prezentacje dotyczące francuskiej architektury krajobrazu i prac Michela Corajoud oraz wykład dotyczący praktycznej strony zawodu architekta krajobrazu ocenione zostały przez uczestników bardzo wysoko. Martha Schwarz absolutnie zawładnęła uwagą słuchaczy. Jej prezentacja była ciekawa, pełna inspirujących obrazów i celnych uwag odnoszących się do warsztatu projektanta, który nieustannie musi pracować także nad argumentami przekonującymi inwestora o korzyściach z realizacji zielonego projektu.
W programie wystawy znalazły się także warsztaty dla architektów krajobrazu pod hasłem Projektuj&Promuj, pokazy mistrzów florystyki, spotkania blogerów ogrodniczych, wystawy tematyczne, prezentacje i pokazy technologii.
Program dla amatorów zaplanowano na sobotę. Odwiedzający korzystali z bezpłatnych warsztatów, porad ekspertów, wykładów, oglądali pokazy ogrodnicze – kształtowania bonsai, układania kwiatów, a nawet pokazy kulinarne. Na towarzyszącym targom kiermaszu roślin odwiedzający przez 3 dni mogli kupować roślinne rarytasy i nowości.
Kolejna edycja Wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE już za rok – 1-2-3 września 2016 r.
ZAPRASZAMY!