13 stycznia 2025
2022 - EXPO XXI
29. Międzynarodowa Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA
Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA odbyła się w dniach 1-2-3 września w Warszawie, pod hasłem „Naturalnie!”. W czasach niepewności i nieprzewidywalności okazała się niezawodnym miejscem branżowych spotkań – w stałym, niezmiennym późnoletnim terminie, który sprzyja prezentacji roślin ogrodowych i zieleni oraz urządzaniu masowych imprez, jakimi są targi.
Wystawcy – stali, nowi, powracający
W targach wzięło udział 156 wystawców z 9 krajów: Polski, Belgii, Danii, Francji, Holandii, Litwy, Niemiec, Włoch, USA. Jak zwykle, rośliny do ogrodów i na tereny zieleni stanowiły trzon wystawy (pokazało je prawie 65% uczestników), ale większą niż w ubiegłym roku powierzchnię zajęły stoiska ze środkami produkcji ogrodniczej, takimi jak maszyny i urządzenia, doniczki itd.
Około 23% firm zaprezentowało tu swą ofertę po raz pierwszy lub wróciło na warszawską wystawę po co najmniej 3-letniej przerwie. Nie zabrakło jednocześnie szkółek, które nie opuściły żadnej edycji wystawy „Zieleń to Życie”, wpisawszy ją na trwałe w kalendarz swoich najważniejszych działań biznesowych.
Charakterystyczne były ekspozycje wspólne – m.in. reprezentujące region produkcji lub/i zapowiadające hurtowe targi materiału szkółkarskiego, które mają się odbyć jesienią 2022 r. Niektórzy dostawcy zaistnieli na stoiskach firm, z którymi na co dzień współpracują, toteż w istocie na targach pojawiło się więcej marek niż wskazywałaby na to liczba wystawców.
Za najatrakcyjniejsze i najlepsze pod względem marketingowym ekspozycje przyznano tradycyjne nagrody (wawrzyny) – w dwóch kategoriach. Laureatami najcenniejszych, Złotych Wawrzynów zostały Szkółki Kurowscy („Rośliny”) oraz firma ICL („Technika”).
Zwiedzający: tu trzeba być!
Wystawę odwiedziło około 9500 osób, z czego 4948 stanowili goście branżowi. Tym razem większość profesjonalistów pojawiła się w drugim, a nie – jak w innych latach – pierwszym dniu wystawy, co może mieć związek z inauguracją roku szkolnego. Nie odbiło się to jednak na ogólnej frekwencji i zainteresowaniu zwiedzających.
Gros gości branżowych reprezentowała kadrę zarządzającą w firmach, które działają w zielonym biznesie, przy czym dominowali właściciele tych przedsiębiorstw. Jeśli chodzi o profil zawodowy, najliczniejsze grono stanowili producenci roślin (30%), a kolejne miejsca zajęły grupy związane z: projektowaniem lub urządzaniem ogrodów i terenów zieleni (22,5%); handlem detalicznym – centrum ogrodniczym, sklepem, marketem (13,5%); administracją, urzędami (11%).
Wśród zwiedzających byli przybysze z 25 krajów. Najwięcej zagranicznych gości przyjechało z Litwy, Łotwy, Holandii, Rumunii, Estonii, Serbii, Słowacji i Czech.
Zainteresowanie wystawą generują także wydarzenia jej towarzyszące, takie jak seminarium „Wiedza dla Handlu i Producentów” (odbywa się w 1. dniu) – w br. wzięły w nim udział 262 osoby – oraz konferencja Mocno Zielone Miasto (w 2. dniu – 419 uczestników).
Utrwalony przekaz, poszerzony zasięg
Ci, którzy w dniach 1-3 września nie byli w stanie dotrzeć do Warszawy, mogli śledzić filmowe relacje Studia Targowego, które po raz drugi działało podczas wystawy Zieleń to Życie, prowadzone przez Oktawię Wasielewską i Marka Jezierskiego. Do 4.09. 2022 r. obejrzało je w mediach społecznościowych i na You Tubie 6045 widzów (liczba ta stale rośnie, gdyż nagrania w formie pełnej relacji oraz w częściach znajdują się w sieci), a streaming z konferencji Mocno Zielone Miasto śledziły 1782 osoby z kraju i zagranicy.
Czas, który potrzebuje wystawy
Jak zwykle, kontakty podczas wystawy ZtŻ dotyczyły przede wszystkim poszukiwanych produktów i składaniu zamówień. Rozmowy na stoiskach były konkretne, ale także w większym stopniu niż poprzednio służyły ocenie sytuacji, wymianie doświadczeń, formułowaniu problemów, wypowiadaniu niepokojów, szukaniu rozwiązań i nowych pomysłów, na które łatwiej wpaść w rozmowach z innymi przedstawicielami branży.
O szczególnej roli stałych klientów i budowaniu z nimi relacji, mówił podczas seminarium „Wiedza dla Handlu i Producentów” ceniony prelegent Erwin Meier-Honegger ze Szwajcarii. Przedstawił wykład pt. „Opcje modeli biznesowych centrów ogrodniczych w nowym środowisku cyfrowym”. Jego najważniejszym przesłaniem dla prowadzących sprzedaż detaliczną była jednak rada, by nie kopiować globalnych, „obowiązujących” rozwiązań, lecz postawić na rośliny, jakość produktów i tradycyjnej obsługi, a także autentyczność w kontaktach z klientami, niekoniecznie uciekając się do narzędzi ery cyfrowej, które są tylko jedną z opcji do wyboru, a nie warunkiem sukcesu.
Niezależnie od szukania rezerw na rodzimym rynku, szereg polskich szkółkarzy pilnie potrzebuje nowych kontrahentów, po utracie klientów rosyjskich w rezultacie wojny w Ukrainie. Udział wystawie Zieleń to Życie dał możliwość poszukiwania nowych kierunków eksportu, nawiązywania kontaktów z nieznanymi dotychczas odbiorcami, którzy w tym roku dość licznie przyjechali m.in. z krajów nadbałtyckich czy bezpośrednio zza naszej południowej granicy, ale także z Rumunii i Serbii.
Tradycje i nowoczesność
29. Międzynarodowa Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE & FLOWER EXPO POLSKA stała się okazją do świętowania kilku jubileuszy. Czterdziestolecie obchodziła dwupokoleniowa Szkółka Szmit, znana z bogatego asortymentu roślin ozdobnych, w tym wielu rarytasów. Trzydzieści lat pracy hodowlanej dr. Szczepana Marczyńskiego (ponad 50 odmian powojników) świętowała szkółka Clematis Źródło Dobrych Pnączy, którą założył on wraz z Władysławem Piotrowskim w 1988 r.
Swoje 25. urodziny obchodziły firmy – Agro-Sur, producent i wykonawca tuneli foliowych z wyposażeniem oraz obiektów dla centrów ogrodniczych oraz Chomik, zaczynająca od handlu słoikami, obecnie oferująca asortyment składający się z ponad 10 000 artykułów.
Dbałość o tradycje przenikała się podczas wystawy z przejawami bieżących tendencji, takich jak dywersyfikacja asortymentu roślin, wprowadzanie nowych działów produkcji czy kanałów sprzedaży (np. handel internetowy, media społecznościowe, własny kanał You Tube) przez kolejne pokolenia szkółkarzy, współdecydujących o funkcjonowaniu rodzinnych gospodarstw.
Organizowany od 14 lat podczas wystawy Zieleń to Życie konkurs, stał się już marką samą w sobie. Przyciąga uwagę zwiedzających i mediów oraz skutecznie promuje zgłoszone do niego rośliny – zwłaszcza zwycięskie.
W tym roku złoty medal odebrała Szkółka Szmit za judaszowiec kanadyjski (Cercis canadensis) ETERNAL FLAME.
Srebrne medale powędrowały do trzech wystawców:
Szkółki Krzewów Ozdobnych Pudełek za azalię (Rhododendron)‘Anna’, Szkółki Piech – za hortensję dębolistną (Hydrangea quercifolia) EDITIONS® JETSTREAM™ oraz firmy Vitroflora Grupa Producentów Sp. z o.o. – za budleję Davida (Buddleja davidii) BUTTERFLY CANDY® LITTLE RUBY.
Brązowe medale trafiły do:
Firmy A&M Kałuzińscy Szkółka Polskie Korzenie – za jałowiec nadbrzeżny (Juniperus conferta) ‘Sunflower’PBR, Szkółek Kurowscy – za pęcherznicę kalinolistną (Physocarpus opulifolius) MAGIC BALL oraz Szkółki Roślin Ozdobnych Daglezja Artur Maj – która zaprezentowała proso rózgowate (Panicum virgatum) ‘Nosferatu’PBR.
Ponadto jury Konkursu Roślin „Nowości” 2022 przyznało dwa wyróżnienia – za tulipanowiec amerykański (Liriodendron tulipifera) ‘Snowbird’ (zgłoszony przez Szkółkę Szmit) i zawilec (Anemone) ‘Summer Breeze Snow’PBR (z firmy Vitroflora Grupa Producentów Sp. z o.o.).
Wyróżnienie dziennikarzy – z krajowych i zagranicznych redakcji mediów branżowych, którzy głosowali mailowo (na podstawie zdjęć roślin i opisów) – przypadło budlei Davida BUTTERFLY CANDY® LITTLE RUBY.
Zwycięzcą internetowego plebiscytu, przeprowadzonego wśród szerokiego grona odbiorców został miskant chiński (Miscanthus sinensis) ‘Polonus’PBR, zgłoszony do konkursu przez Szkółkę Roślin Ozdobnych Daglezja Artur Maj.
Zielone Miasto – Green City, czyli współczesna konieczność
Konferencja z cyklu Mocno Zielone Miasto, który towarzyszy wystawie i łączy producentów roślin z architektami krajobrazu, wykonawcami terenów zieleni oraz urzędnikami, cieszyła się dużym zainteresowaniem. "Przygotowując program konferencji, zawsze stawiamy na konkretne przykłady, kierowane do odbiorców, którzy chcą się uczyć, ale też dzielić swoimi uwagami, osiągnięciami, trudnościami" - tłumaczy Joanna Filipczak. Mocno Zielone Miasto to forum wymiany doświadczeń, niezwykle cennych zwłaszcza teraz, gdy temat „Green Cities” i realizacja tego przedsięwzięcia stały się tak ważnym wyzwaniem – dodaje.
Wśród tegorocznych prelekcji, w nawiązaniu do hasła wystawy i współczesnych tendencji znalazły się m.in. wykłady o naturalnych nasadzeniach w przestrzeniach zurbanizowanych oraz o „odbetonowywaniu” miast. Gościem specjalnym konferencji, w ramach programu Green Cities Europe (Zielone Miasto Europy), który w Polsce realizuje ZSzP, była właścicielka znanej na całym świecie firmy projektowej Martha Schwartz z USA. W zdalnej prezentacji, którą prowadziła z Nowego Jorku, uzmysłowiła słuchaczom i widzom drastyczne skutki globalnego ocieplenia na Ziemi i to, jak szybko ono postępuje. Dowodziła, że architektura krajobrazu powinna odgrywać zasadniczą rolę w przeciwdziałaniu dalszym zmianom klimatycznym i stanowić punkt wyjścia realizacji budowlanych i infrastrukturalnych inwestycji miejskich. Podkreślała, że nie ma chwili do stracenia. Zieleń to życie!
ZAPRASZAMY ZA ROK!