19 września 2019

2019 - EXPO XXI

Podziel się!

27. Międzynarodowa Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE i 4. FLOWER EXPO POLSKA

Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE i FLOWER EXPO POLSKA, która obyła się w dniach 5-6-7 września w Warszawie to międzynarodowa prezentacja wysokiej jakościowo oferty roślin do ogrodów i wnętrz. Przegląd produktów i usług dla branży ogrodniczej obejmujący produkcję, sprzedaż roślin, technikę, akcesoria, jak również ich wykorzystanie w ogrodach, terenach zieleni oraz florystyce. Hasło tegorocznej edycji targów to Naturalny Wybór.

Różnorodny i komplementarny charakter prezentowanej na targach oferty, a przede wszystkim spotkanie z krajowymi i międzynarodowymi wystawcami są doskonałym źródłem aktualnych informacji na temat „zielonej branży”. Dodając do tego wydarzenia towarzyszące, których podstawą jest przekazanie praktycznej i eksperckiej wiedzy, otrzymujemy rzetelny przeglądu rynku i wiadomości o trendach oraz kierunkach rozwoju.

Największa w kraju prezentacja roślin

5 września w Warszawie odbyło się uroczyste otwarcie 27. Międzynarodowej Wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE oraz 4. FLOWER EXPO POLSKA 2019, w którym udział wzięli reprezentanci patronów honorowych wystawy, przedstawiciele instytucji państwowych, urzędów i współpracujących organizacji oraz media. Targi zorganizowane przez Agencję Promocji Zieleni oraz Związek Szkółkarzy Polskich odbyły się w dniach 5-6-7 września w Warszawskim EXPO XXI, uczestniczyło w nich blisko 300 wystawców z 11 krajów: Polski, Holandii, Niemiec, Danii, Włoch, Belgii, Słowacji, Francji, Litwy, Kenii i USA. Wystawcy zagraniczni to aż 92 firmy, a najliczniejsza grupa to reprezentacja Holandii zwłaszcza te skupione pod szyldem Royal FloraHolland – największej europejskiej giełdy kwiatowej. Sektor florystyczny na targach reprezentowało niemalże 40 firm. W czasie 3 dni targi odwiedzili przedstawiciele z 38 krajów w sumie 15 000 osób, z czego 7 025 stanowili goście branżowi. Najliczniejsze grupy przyjechały z Ukrainy, Litwy, Rosji, Holandii, Białorusi oraz Łotwy.

Naturalny Wybór

Tegoroczny temat przewodni to Naturalny Wybór. Idea znalazła swój wyraz w aranżacji stoisk oraz tematach programu towarzyszącego - w prelekcjach i pokazach. Lista korzyści związanych z otaczaniem się zielenią to obniżanie odczuwalnej temperatury, oszczędność energii, oczyszczanie powietrza, gromadzenie wody, tłumienie hałasu i zmniejszanie poziomu stresu. Krzewy, drzewa, byliny, pnącza czy kwiaty doniczkowe (które stanowiły na wystawie mocny i widoczny element) są naturalnymi sprzymierzeńcem człowieka, a ich aspekt dekoracyjny jest w tym wypadku dodatkowym bonusem.

Rośliny i ogrody w międzynarodowym wydaniu

Szkółkarze i ogrodnicy pokazali różnorodny przegląd asortymentu krzewów, pnączy, bylin, roślin iglastych, ale też dużych drzew, formowanych egzemplarzy i gotowych żywopłotów, jak również zielonych ścian. Widoczna była oferta owocowych odmian roślin do uprawy amatorskiej, ale też towarowej produkcji – głównie krzewów jagodowych. Silny i nadal rozwijający się trend to byliny i trawy – obecne na wielu szkółkarskich stoiskach w formie handlowej lub gotowych do skopiowania rabat. Oferta szkółek skierowana była do handlu hurtowego, detalicznego, zieleni publicznej i wykonawców prywatnych ogrodów.

Technika, dekor, wydawnictwa. Oferta działu Technika to asortyment i propozycja kierowana do szkółkarzy, ogrodników i wykonawców terenów zieleni. Duży sprzęt dedykowany był głównie do pielęgnacji terenów zieleni (publicznych i prywatnych) i do pracy w gospodarstwach szkółkarskich, gdzie pozwala uniezależnić się od rosnących kosztów pracy i usprawnić wiele działań. Stąd też oferta maszyn do sadzenia, sprzętu do formowania i cięcia krzewów oraz rozmaite specjalistyczne narzędzia. Profesjonaliści mieli również możliwość zapoznania się z portfolio nowości w zakresie środków ochrony roślin, nawozów czy systemów opakowań, oznakowania i rozwiązań logistycznych. W segmencie ,,decor” prezentowano zarówno altany czy meble jak i drobiazgi w różnych stylach – do ogrodów i wnętrz. Dla architektów krajobrazu szczególnie interesująca była oferta warsztatów dających możliwość zdobycia praktycznych umiejętności w zakresie projektowania i wizualizacji terenów zielonych. Wydawnictwa branżowe i konsumenckie obecne na targach oferowały książki i czasopisma.

Miejsce wymiany wiedzy i doświadczeń

Program Wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE to wachlarz propozycji spotkań skonfigurowanych tak, by w zależności od profesji odwiedzający mógł znaleźć coś dla siebie nie tracąc jednocześnie możliwości zobaczenia targowych stoisk i rozmowy z prezentującymi się wystawcami. To bezpośrednie kontakty i możliwość sprawdzenia produktu ,,na żywo” i dopytania, to szczególny wymiar targowych spotkań.

Targi to prezentacja nowości i zapowiedzi tego, co pojawi się w kolejnym sezonie w handlu – w sklepach, centrach ogrodniczych, kwiaciarniach, marketach, ale także w ogrodach i zieleni publicznej. O tendencjach na rynku, rozmawialiśmy z ekspertami w czasie branżowych spotkań. Ogólnopolska konferencja Mocno Zielone Miasto poświęcona zieleni miejskiej zgromadziła 320 osób odpowiedzialnych za tworzenie i utrzymanie zieleni w miastach i gminach (urzędy ochrony środowiska, zakłady zieleni miejskiej, firmy projektujące, zakładające i pielęgnujące tereny zieleni). W programie znalazły się tematy dotyczące doboru gatunków krzewów przyjaznych ptakom i owadom, problematyka systemowej ochrony istniejących drzew, nawożenie w mieście, miejskie ogrody naturalistyczne oraz parki kieszonkowe. Ogromne zainteresowanie wśród szkółkarzy i ogrodników wzbudził temat nowych przepisów w zakresie paszportowania roślin przedstawiany podczas Seminarium Wiedza dla Producentów. W spotkaniu wzięło udział ponad 200 osób.

Kwitnący biznes

W ramach FLOWER EXPO POLAND i sektora florystycznego zaprezentowano najnowszą ofertę kwiatów ciętych i doniczkowych pochodzących m.in. z Holandii, USA, Danii, Włoch i Kenii – przedstawioną w postaci inspirujących aranżacji. Prezentowano przede wszystkim róże w mnogości barw i kształtu kwiatów, także storczyki, gerbery, słoneczniki czy eustomy. Natomiast rośliny doniczkowe w tym modne sukulenty poza obecnością w ekspozycjach stały się bohaterami pokazów i seminarium, gdzie przybliżony został nie tylko ich dekoracyjny charakter, ale też wpływ na zdrowszy klimat we wnętrzach. Nie zabrakło akcesoriów do dekoracji i dodatków florystycznych, naczyń do rozmaitych stylizacji. Pokazano je w showroomach: Urban Jungle - pomysł na domowe wnętrze inspirowane egzotyką wypełnione zielenią, naturalnymi materiałami i roślinnymi motywami oraz Green Code koncepcja biomorficznego biura przyszłości. Oprócz przeglądu asortymentu, dla florystów, właścicieli kwiaciarni, przedstawicieli hurtowni, dystrybutorów i kupców przygotowany został program wydarzeń towarzyszących. Podczas seminarium Wiedza dla Handlu, prowadzący wzięli na warsztat zarządzanie ceną, marketing w miejscu sprzedaży oraz wykorzystywanie mediów społecznościowych jako skutecznego narzędzia promocji. W czasie wykładów pojawiły się prezentacje dotyczące m.in.: gotowych, praktycznych rozwiązań dotyczących prowadzenia i urządzania kwiaciarni. Prezentacje zawierały elementy show, których efektem były fantastyczne bukiety oraz wymyślne instalacje.

Mocnym punktem Wystawy były pokazy florystyczne. Gościem specjalnym wystawy był Hans Zijlstra z Holandii - znany i ceniony na świecie mistrz florystyki, który zaprezentował najnowsze tendencje podczas pokazu zatytułowanego - „Kwiatowe oczarowanie. Trendy”. Targi to miejsce wymiany wiedzy i doświadczeń oraz czas rozmów o przyszłości branży. Na Wystawie gościliśmy przedstawicieli sześciu największych firm produkujących storczyki na Tajwanie. Mieli okazję poznać propozycje polskiego rynku i możliwości współpracy, także w zakresie importu świerka kłującego.

Konkurs Roślin Nowości 2019

Podczas otwarcia targów ogłoszono wyniki Konkursu Roślin Nowości - w tym roku oceniano aż 33 rośliny.

Złoty medal przyznano klonowi pospolitemu 'Warmia' zgłoszonemu przez Szkółkę Drzew i Krzewów Ozdobnych GURSZTYN Sp. z o.o. Sp. K.

Srebrny medal otrzymała dąbrówka rozłogowa 'Gold Chang' PBR zgłoszona przez firmę VITROFLORA Grupa Producentów Sp. z o.o.

Brązowymi medalami zostały uhonorowane rośliny:

W konkursie przyznano również wyróżnienia.

Honorowym Laurem zarząd Związku Szkółkarzy Polskich nagrodził natomiast Arboretum w Wojsławicach, za stworzenie Polskiego Ogrodu Milenijnego.

Targi, które wyznaczają kierunek i angażują

Pierwsze dwa dni targów skierowane były do osób zawodowo zajmujących się ,,zieloną branżą” - szkółkarzy, ogrodników, architektów krajobrazu, specjalistów, zarządzających miejską zielenią i firm wykonujących usługi, właścicieli centrów ogrodniczych i kwiaciarni oraz florystów.

Ostatni, trzeci dzień dedykowany był dla hobbystów i każdego kto interesuje się zielenią i chce wprowadzić ją do przestrzeni wokół siebie. W programie dla pasjonatów znalazły się wykłady dotyczące ciekawych roślin, zakładania i pielęgnacji ogrodu. Odwiedzający mieli możliwość aktywnego udziału w przygotowanych atrakcjach: warsztatach z sadzenia, tworzenia roślinnej biżuterii i wianków oraz budowania domków dla pszczół. Bezpłatnych konsultacji w Strefie Porad udzielali znani w ogrodniczym świecie eksperci. Natomiast na Kiermaszu Roślin można było zdobyć nowości i rarytasy bezpośrednio od producentów.

28. Międzynarodowa Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE
3-4-5 września 2020, EXPO XXI Warszawa

logo_agencja-promocji-zieleni_5aec0c23831ca
zszp_logo_480

Organizatorzy:
Agencja Promocji Zieleni Sp. z o.o, Związek Szkółkarzy Polskich
Al. Jana Pawła II 80 lok. 71, 00-175 Warszawa, tel. 22 435 47 20

www.zielentozycie.pl   www.zszp.pl